? ??????????????Golden Afternoon? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??24 Grabs Today. 508 Total Grabs.
??????Get the Code?? ?? ?????Purple Flower? ????? ?????? ???Rating: 4.3 (723 Ratings)??24 Grabs Today. 97865 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Totally Vaycay!? ????? ?????? ???Rating: CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Saturday, March 7, 2009

Bagaimana Rupa Agama Islam?

N3 Aku pjg sikit ari nie..sbb aku tau..aku dah lama xde n3 baru kan? kan? kan?

Bagaimana RUPA agama islam?
(oh rupa-rupanya disini kau menyorok – petikan script sebuah filem…. Sumber hamka)

Ada org hantar email dan mintak gambar aku, nak tengok rupa sebenar aku katanya,
maafkan aku, aku tidaklah semanis Siti Nuhaliza atau seayu Erra Fazira..dan aku juga tak pandai menyanyi ape lagi berlakon.

Korang bolehlah bayangkan rupa aku sebagai seorang pompuan gemok separuh umur dengan gigi rongak depan dan hidung kemik serta mempunya seketol taik lalat kat idong sebesar duit 5 posen.

Tentu korang pernah mendengar kenyataan dari kawan2 korang seperti:

"Eh, tadi aku jumpa org rupa dia sebijik macam engkau.."

"Isteri saya dulu, sama rupa macam awak.."

"Awak ada iras2, rupa nenek saya ler.."

"Rupa awak macam pelakon terkenal 'Adibah Nor' ler.."

"Betul ni, rupa jiran aku sama 'sejibik' (sebijik) macam engkou.." he he he..

Aku kata: kalau macam tu, bertuahlah minah tu, sebab manis macam aku! ha ha!(puji diri sendiri nih)

Bebaru ni kakak aku ada lahirkan sorang anak laki2..di tanyanya aku bahagian manakah yg sama atau menghampiri macam ibu bapa dia..

Aku kata: emmmmm, mata ada iras2 macam mak dia, hidung ada iras2 ikut ayah dia, mulut hampir sama macam nenek dia… tapi yg satu ni sama sejibik macam bapak dia punya!!!

Kakak aku tanya: bahagaian mana yg sama sebijik macam bapak dia.?

aku kata: ni.. ha ha ha.!. sambil tangan aku menunjuk arah kemaluan baby tu.
Oleh kerana kakak aku memahami aku, maka tak kedengaranlah timbul rungutan seperti:

"ehs..apa ni? teruknya.."
"awak ni tak senonoh lah!!!"
"Kotorlah awak nie.."
"jijiknya pemikiran engkau, lucah betul"

he he he…lantak korang ler..oh..aku melalut lagi!!!

Hari ni aku nak cerita pasal RUPA ugama…
korang dah lama memeluk ugama islam, tapi tahukah korang akan bagaimanakah bentuk rupa ugama islam itu?

Tiga Bentuk RUPA Agama.
Adapun rupa ugama itu ada tiga, dan semuanya dalam bentuk amalan..
Yg mana, jika ketiga-tiga amalan itu ada dalam satu kampung, maka akan ternampaklah akan rupa bentuk ugama islam.

Rupa ugama penting kerana bisa menarik perhatian bukan islam ke arah islam secara Jujur dan harmoni kerana begitu indahnya islam itu apabila ternampak akan rupa sebenar ugama islam.

Sebelum ini pernah ada orang tanya aku, adakah Malaysia ini negara islam?

aku kata:Bila kita pergi pasar malam, takde pulak kita jumpa label pasar malam, tapi kalau korang tanya budak2pun tahu itu pasal malam.
kenapa?kerana kat situ ada amalan pasar malam;

Apa amalan pasal malam?Ada org jual, ada org beli dan pada waktu magrib… tapi malam esoknya org dah tak panggil pasar malam lagi dah, walaupun tempat yg sama..sebab dah tak ada amalan pasar malam..!!!

Jadi... kat Malaysia tempah tumpah darah aku dan mak aku ni, Sesetengah tempat memang macam negara islam…sesetengah tempat memang macam semacam…macam setan!!! .oh..tepuk dada tanya iman…

Oleh yg demikan adalah penting kita org2 islam mewujudkan amalan islam yg boleh di katakan sebagai rupa islam!!! Ok, amalan itu ada tiga, kita pergi pada yg pertama…

Pertama SEMUA ORANG LELAKI AKHIL BALIGH SOLAT BERJEMAAH KAT MASJID DAN SEMUA ORG PEREMPUAN AKHIL BALIGH SOLAT AWAL WAKTU.(kat rumah)
La ni, apa jadi? Malaysia Negara islam kah jika baaanyaaak masjid kosong tidak berpenghuni…oh. .

"RUMAH-RUMAH SYAITAN PENUH RIANG,RUMAH-RUMAH TUHAN KOSONG DAN LENGANG…"(Lagu :peristiwa akhir zaman)

Sekarang ni, tren org muda pakat-pakat ajak pergi 'fullhouse' kan pangung wayang,maklumlah ada cerita "Superman return"(bayar tu!)
tapi masjid jadi 'blankmosque'… free apa!!!

Hati bagi kampung/bandar/ negara adalah masjid, kalau org kapir tengok masjid kosong tak rasa apa2, kita org Islam janganlah macam tu kawan,

Satu cerita daripada encik setan(lebih kurang maksud):
"Ada seorang hamba Allah yg tua dan buta serta duduk jauh dari masjid, mintak izin solat kat rumah , tapi nabi tak bagi izin, lepas tu dia pergi jugaklah dalam keadaan bersusah payah hingga dia terjatuh dalam parit, habis kotor baju dia, dia balik tukar dan peristiwa ni berlaku sampai 3 kali,
kali yang ketiga aku tolong dia dari jatuh dan bawak dia ke masjid,

tanya hamba Allah ni (lebih-kurang)"terima kasih kerana tolong pakcik, anak ni siapa nama?"
Dah tentu aku jawab :
"aku ni syaitan, tadi bila kau jatuh kali pertama habis dosa kau gugur, kali kedua kau jatuh habis dosa keluarga engkau Allah ampun, dan aku takut kalau2 kali ke-3 kau jatuh seluruh penduduk Madinah ni Allah ampunkan dosa, jadi sia2 lah usha aku selama ni, tu yang aku tolong kau tu"

Oh… Aku pernah dengar satu ceramah, ustaz tu bagitahu, LEBIH KURANG:

-Apabila 25% org islam mula solat berjemaah 5 waktu – maka ahli2 maksiat akan membuat maksiat secara sembunyi2.. (oh..patutlah sekarang ni maksiat org berani buat terang-terangan)

-Apabila 50% org islam mula solat berjemaah 5 waktu – maka wanita akan tutup aurat automatik.
( cuba rujuk hari jumaat akibat satu waktu yg org islam solat berjemaah hampir 75%,apa jadi?, perempuan2 yg pakai skirt pun dah pandai pakai labuh-labuh, di tanya, kenapa? Diorang jawab, hari ni kan hari jumaat, yang lelaki mula berketayap dan bersongkok ke tempat kerja atau kuliah, malahan ada amoi yg pakai baju kurung, dahsyat tu!!! tu baru kesan satu waktu, kalau hari2?..oh.. )

-Apabila 75% org islam mula solat berjemaah 5 waktu – maka Allah akan campakkan kegerunan org kapir kepada islam.
(patutlah bush dan sekutunya yang lain tak takut langsung kat umat islam, apa nak heran dengan nuclear? bom takde kuasa, yg berkuasa hanya Allah!!)

-Apabila 100% org islam mula solat berjemaah 5 waktu – maka orang islam akan memerintah dunia.
(Rujuk Nabi dan sahabat Ra, bila mereka memerintah dunia?..rujuk masjid mereka bagaimana?)

huh..sekarang umat islam bercadang nak memerintah dunia, tapi tak sedar masjid kosong!!! yang kerajaan larang, berjuang bermati-matian, yg kerajaan tak larang (solat berjemaah), takde pulak usaha di buat!!

Saidina Umar R.a bagitahu, hati bagi kampong adalah masjid…jika nak tahu adakah penduduk kampong itu bershukur atau tidak, lihat masjid mereka, penuh atau tidak…isk..isk…

Maafkan aku kerna membebel macam mak nenek…oh..

Kedua ADA ORG ISLAM BANGUN DI SEPERTIGA MALAM UNTUK BERSOLAT

Dulu 2 pada zaman sahabat Nabi SAW menurut riwayat..jika melewati rumah2 mereka di akhir malam..maka akan kedengaranlah bunyi org menangis seperti sekumpulan lebah bersahut-sahutan. .

malam ini, jika korang pergi jalan kat kawasan perumahan org org islam, apa yg korang dengar? senyap ajer…tiba tiba:

GOAL!!!!!!! Terkejut berok eden di buatnyer!!! cis!!!,
Nasib baik tak jadi mayat... ingat pesan Kak Pah: "carilah ketenangan dalam diri sendiri..Munajat di sepertiga malam"… isk..isk..

Ketiga ADA SUASANA UGAMA IAITU: -LELAKI JUMPA LELAKI CAKAP KEHEBATAN DAN KEBESARAN ALLAH. -WANITA JUMPA WANITA CAKAP KEHEBATAN DAN KEBESARAN ALLAH. -KANAK2 JUMPA KANAK2 CAKAP KEHEBATAN DAN KEBESARAN ALLAH. ------------
-----Huh, hari ni cuba korang pergi kat budak2 dan tanya mereka siapa yg paling kuat? ada mereka cakap Allah yg kuat atau apa?
budak2 cakap: Naroto dari kampung Kanoha lah..
aku kata: apa pulak, Hokage ke 5 lah yg paling kuat, tsunade!!! (oh..ummat sedang menderita…) --------

-----Cis, lepas tu pulak cuba korang pergi kat wanita hari ini dan tanya mereka siapa yg paling kuat?
wanita hari ini cakap: Serbuk pencuci X paling kuat menanggalkan kesan kotoran!!!
aku kata: cis, apa pulak, Tongkat ali dan kacip fatimah ler… (oh..ummat masih menderita…) -------

-----Kemudian, cuba korang pergi kat member2 lelaki dan tanya mereka siapa yg paling kuat? lelaki2 cakap: Brazill..pasukan samba, paling kuat!!!
aku kata: cis, apa pulak, jerman piala dunia sebab main kat jerman!!!

(oh..ummat masih, sedang dan terus menderita)…(termasuk aku) oh…

Hindun yg pernah bunuh bapak saudara Nabi (Hamzah RA) dan bersumpah tak nak masuk islam, tapi akhirnya masuk islam jugak,

tanya suaminya kenapa?

beliau berkata: pada malam pembukaan kota Mekkah, aku telah melihat Allah di sembah dengan selayak-layaknya…
aku ulang:
MELIHAT ALLAH DI SEMBAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA!!!

aku ulang lagi sekali:
ALLAH DI SEMBAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA! !!

Oh..kerana itulah berpuluh2 tahun bangsa cina dan india yg duduk kat Malaysia yg rakyatnya bagus2 dari segi akhlak tapi tidak terkesan untuk masuk ugama islam kerana penduduk Malaysia belum menyembah Allah dengan selayaknya.. oh..

KITA BELUM MENYEMBAH ALLAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA… !
KITA BELUM MENYEMBAH ALLAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA… !!
KITA BELUM MENYEMBAH ALLAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA… !!!

Kerana itu juga pada Zaman itu org bukan islam telah datang berbondong-bondong pada ugama islam kerana para sahabat RA, mereke REDHA dengan ALLAH, dan ALLAH redha dngan mereka!!!
mereka menyembah Allah dengan selayak-layaknya dan Allah telah redha dengan mereka selayak-layaknya dengan menjadikan mereka pemimpin di seluruh dunia dan akhirat.

Pembaca2 yg aku muliakan, apabila ada 3 amalan ini pada mana2 kampung..maka Allah akan tangguhkan bala dan percepatkan rahmat untuk kampung itu,
Dan..jika tiada ketiga2 amalan ini pada mana2 kampung/daerah/ negeri/negara, maka Allah akan datangkan bala bencana,
yg mana jika ada org2 alim kat kampung itu, merekalah yg terlebih dulu di azab!!! oh!!!(hadith riwayat Aishah r.ha)

YA ALLAH PILIHLAH KAMI MENJADI ORANG YANG TERMASUK DALAM GOLONGAN MENYEMBAH MU DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA… AMIN..YA ROBBULALAMIN…

ps: Rupa-rupanya, rupa mayat dan rupa orang hidup, tak de lah jauh sangat rupa-rupanya, rupa mayat dengan rupa org yg hidup..rupa- rupanya.. oh..begitu rupa-rupanya…

Renung-renungkan dan selamat beramal....

“Anda mampu mengubahnyer. ..”

Nota Dak Aspa : Aku kopipes dari emel aku......terkesan dlm hati....betapa dhaifnye aku!
(ade yg aku ubah2 skt...wat tambah lauk lagi sedap kaedahnye.....)

10 pengkritik terhebat:

mamarempit said...

Salam...ya..itula sbenonye rupe agama....cume kite tidak menyerupai muslim sebeno...aduhaiiiiiiii

tebu said...

Amin... Semoga kita diberkati dan dirahmati ALLAH. Sembahyang memang menjadi kewajipan kita dan amalan Orang Islam. Tinggal lagi Iman je yang nak buat atau tak nak buat. Aku takut nak komen bab agama sebab aku tak abis mengaji lagi, so aku takut tersalah bagi tau. Biasenye lepas kuliah aku just share dengan wife aku je. Macam² tulisan boleh kite tengok dalam internet tapi bagi aku baik berguru dengan tok guru sebab lagi afdhal. Yang paling aku takut, salah tafsiran dan akan jadi salah pemahaman. Dalam Islam sendiri ada macam² pemahaman dan macam² amalan dalam Solat. Kalau kite tak berguru macam mane kite nak tau yang mane kite nak ikut. Semoga semua amalan kita diberkati dan dirahmati ALLAH.

Aspalela said...

MAMA>>>btol tu ma...

Dah baik ma?

TEBU>>>Btol tebu..skrg kat IT mcm2 perbalahan ttg isu agama. Sama naik dgn isu politik. Krn zaman terlalu maju...sunat2 Nabi di katakan kolot. Padahal amalan itu lah yg membantu kita di akhirat nnt. Nauzubillah!
Aku pon stuju jika kita blajar agama secara manual dgn ust/Tok guru/imam2 yg lebih bijaksana dr kita. Itu lagi afdal.

tebu said...

Aku anggap Internet ni macam tempat nak release tension je, kalau nak cari maklumat pon kene banyak tapis. Tak semua betul, ade pro and cons. Aku sokong penulisan bab agama ni sebab secara tak langsung dapat mengingatkan kite jugak selain mengingatkan orang. Cume yang penting sumbernye kene dari yang betul² sahih. Jangan timbulkan rasa was² dikalangan pembaca, kalau sumber betul orang akan confident nak bace. Teruskan menulis, semoga dapat memenuhi mase terluang dengan berfaedah. Demi masa sesungguhnya kita berada dalam kerugian... Amin.

Aspalela said...

TEBU>>>Terima kaseh byk sbb bg dorongan....

Ade free leh chat kat kotak merah aku tu ye

tebu said...

ade minum² x?

kakpiah said...

*diam.. sambil merenung2 diri sendiri.. huhuhuhu*

ungkep said...

salam. terkedu..................

ungkep said...

tahniah aspa. proses trnsformasi sedang berlaku..

Aspalela said...

KAK PEAH>>> Watpe akak renung diri akak....meh renung ke dlm anak mata ku ini....ohh! cam mata Sasuki gaye nye......besar dan bersinar... ;)

BOSS>>> Transformasi beskala dan ber voltan tinggi....wakakakak...

**Cam Transformer lak rase..**

Dah derasss..ko lekat gambo ko kat follow aku..aku x nmpk lagi anak ko nek beskal kat situ bos oi!