? ??????????????Golden Afternoon? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??24 Grabs Today. 508 Total Grabs.
??????Get the Code?? ?? ?????Purple Flower? ????? ?????? ???Rating: 4.3 (723 Ratings)??24 Grabs Today. 97865 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Totally Vaycay!? ????? ?????? ???Rating: CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Tuesday, July 7, 2009

Tak Faham..Tak Faham!

weng weng!!!...
Huu laaaa...kesian korang asek tgk belalang mengangkang je kan...hiksss....

Wokey lah....aku nak story skt la ari nie...

Camnie..

Aku ade mbr yg dah hampir setahun la aku kenal..start bolan pose taun lps..
Memula aku kenal dulu, dia ni sorang yg agak cenderung pd agama..Sbb dia pnh tye kat aku ape hukum mewarnakan rambut selain inai, ape hukum meluruskan rambot (rebonding), ape hukum buang bulu roma kat muka, ape hukum buang bulu kaki/tgn, ape hukum menipiskan bulu kening dan mcm2 lagilah. Aku kata aku tak berapa tahu lbh mendalam ttg hukum2 ni..yg aku tau kita kena menjaga penampilan kita agar nmpk kemas & selesa serta cantik di pandangan mata org ramai...Itupon dah termasok dlm kerohanian kita menjaga imej sbgai org Islam...Dan lagi 1 yg paling penting..Menutup aurat! Aku syorkan dia rujuk pada ustazah la, sbb dia pon mmg ade berhubung dgn Ustazah kat sekolah lamanye..kan mudah kan?...Ok! stop cerita ni...

Terus lompat pulak... setengah tahun kemudian...

Biar lah aku namakan dia ni Idah ekk..

Okey, slps stgh tahun aku kenal idah ni, dia ingin bertunang pulak..Alhamdulilah aku kata!!!
Tapi sblm bertunang idah menempuhi onak ranjau sbb bakal tunangnye telah jatuh hati dgn pompuan lain di tpt kerjanya di Kajang sana...Dari situ setap hari setiap saat Idah akan menghabiskan masa rehatnya di suarau di mana tpt aku merehatkan diri juga dgn membaca surah Yassin dan sembahyang sunat serta berdoa pd Allah agar bakal tunangnye kembali semula padanya. Dgn berkat kesabarannye & keredhaan Allah dan stlh berubat kesana kemari..Alhamdulillah, bakal tunangnye tlh dpt melupakan pompuan tersebot...Riak kebahagiaan amat ketara terpancar di wajah mulus si Idah nie dan pada bln 2 yg lalu idah telah melangsungkan pertunangan dgn bahagianye...

Sekarang ni..aku perhatikan stlh Idah bertunang, dia amat lah berbeza sekali berbanding setahun yg lalu. Muka yg dulu ori tidak pernah mencalitkan mekap..kini tlh ditempek dgn barang solek yg agak mahal dan aku yg bergaji lbh sdkt dari idah pon agak tercungap2 bila mendengarkan harganye utk sebulan adelah RM150-200..khas utk alat solek shj.
Kening yg dulu tebal dan ori..kini telah di toreh sehingga nipis.
Rambut yg kerinting halus telah di rebondingkan...
Cara & gaya bertutur yg dahulu spt muslimah sejati kini tlh menjadi2 sehingga blh diibaratkan spt ment*l apabila bercakap dgn org terutama lelaki.

Aku tak heran perkara2 yg aku sebotkan di atas ni..sdkt pon aku tak jeles ..sbb aku fikir, mgkn dia dpt menikmati segala2nya tu atas hasil gaji tunangnya...Lantak kau lah kan!!...duit tunang kau bkn duit tunang aku..upss!! Tapi yg aku tak leh tahan...bila dah beli alat solek beratos2..rebonding beratos2, beli itu beli ini beratos2...lps tu mengadu kat aku, duit tak cukop nak smpi kan akhir bulan. Kadang2 tu tak dpt nak beli jajan apetah lagi nasi berlauk utk santapan tengaharinya. Terpaksa ikat perot tahan lapar nak smpikan duit gaji bln berikutnya. Tempoh kawin cuma setahun..tp hampir 6bln berlalu..duit tak ada yg di simpan. Dalam akaun cuma ada RM30 katanye...Hajat di hati nak pinjam bank utk pengurusan majlis kawinnye nnt...huhh! aku naik juling bila dia ckp mcm tuh!...

Aku dah berbuih nasihatkan dia, agar simpan duit...beli barang ikut kemampuan, bkn ikut nafsu serakah. Dan lagi, aku pon dah tegor perubahan ketara pd dirinya...knp berubah mendadak mcm tu. Kadang tu solat zuhur pon tinggal...Bila aku tye mcm tu, dia kata..tunangnye mintak dia berubah..tak mau tgk spt 'pompuan kampong' yg sntiasa berbaju kurung, dan muka pon tak ade secalit bedak. Demi krn sayangkan tunangnya agar tidak terpikat pd pompuan lain spt dulu...dia tlh merubahkan dirinya sehingga hilang segala "keayuan gadis kampong" yg dia milikinya dahulu. Aku terlupa nak bgtau korang...Idah ni mmg semulajadi canteeekk..sbb dia berketurunan Pakistan...hidung mancung, bibir mulus....dulu kulit mukanya agak gelap sdkt...tp sekarang dah putih kemerah2an..cuma tak leh kena panas..kulit muka mula gatal2..atas efek alat solek yg dibeli beratos2 itu.

Dan yg tebaru dia ckp kat aku, dia tlh bersuka ria bercuti berdua2an ke Genting selama 2h 2m....Aku berdoa moga Idah & tunangnye dpt mengawal nafsu serta tidak diganggu oleh syaitan & sekutu2nya. Semoga selamat lah hendaknye...Amin!

Kadang2 aku terfikir...apakah dia tidak teringat masa susah dulu..mohon & sembahyang..serta ingat & bedoa pd Allah. Dan bila dah senang sikit..mula buat sambil lewa jer! Moga perkara ini tidak terjadi pd aku & si dia..serta keluarga kami.....aku mohon sangat2!..Amin



Nota Dak Aspa : Moga jd pengajaran utk aku kelak! Bkn niat aku nak mengaibkan kwn sdri..tapi

Renung2 kan dan selamat beramal!.......

14 pengkritik terhebat:

Sheila@CC said...

lbh baik bekorban cintakkan yang Maha berkuasa dari bekorban cintakan manusia yang lum pasti kekalnya..

xpe la Pa: wlupun nasihat dgn mulut tdk berkesan namun ngn hati sudah memadai..

mamarempit said...

mama sokong CC....mama pon ade gak kaum kerabat yg sepesen mcm tu....

tatau nk nasehat cam ne...tp mama bykkan doa..mintak Allah buka hatinya utk kembali...

Aspalela said...

CC & MAMA >> TQ sebab ade yg memahami situasi. Harap dia sedar diri kan?

**weh mama, pesal eden tak leh masok MO? Invalid Token yo! skrg MO dah kono pakai token ko? den ado Tukon...muleh tak guno?
wakkakakakka

mamai said...

itulah dia yang dinamakan orang seperti manusia....nafsu tak mengenal sesiapa

Tijah said...

aiyoo! jgn nati kerana budi tergadai body sudah la idah oi...

Rantong said...

Salam ziarah. Blog dan posting yang menarik.

View Profile: Rantong™

Aspalela said...

MAMAI>>> Org spt manusia yea??? mmg kena tepat dgn N3 ko kan?? huhu!

Kak TIJAH>>> Klu gadai rete pusaka..nak gak aspa g join kak oit..hehhe!!

RANTONG>>> Trima kaseh Rantong...

s@y@ngh@sni said...

aku dulu masa cintan-cintun, tunang2 takder nak make-up2 nie..
bila dah kawen baru nak buat sume tu..
hubby pun pelik..siap cakap dulu masa lum kawen gincu pun tak pakai..

yeler, dulu nak tgk dia suka kita ker tidak..
kalau byk minta mcm tunang kawan ko tu lama dah aku tinggalkan..
tak kawen pun takper..

Aspalela said...

huhuhu....

babbaiiii je teros ekk ....aku setuju! :P

Noraliza Ramly said...

Alooooo pa!

Jap lagi aku baca erk entry ko ni. Mata aku berpinar ni. ekeke

ijad said...

menarik citer tu....

hang nadim said...

salam kenapa cepat sangat berubah? sebab kata dr M melayu mudah lupa

ungkep said...

huk aloooooooooooo.klu aku jadi ko aspa. aku nasihat kan sekali je. bukan apa, kita mungkin x mampu nak merobah org secara fizikal. so doakan la moga dak idah tu berubah

Aspalela said...

OKLIZ>>> Yea aku paham...sejak jd student ni mata selalu letih.... :)

HANG NADIM>>> betol3...aku pon selalu lupa...

BOS>>>aku ni mulot kdg2 pakai lepas je, jd bila mata aku nmpk tak senang...teros je aku ckp...huhuhu!
Terpulang la ekk bos..dia nak berubah cara mana sekalipon..tp aku hrp jgn 'melampau sgt' sudah laa...