? ??????????????Golden Afternoon? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??24 Grabs Today. 508 Total Grabs.
??????Get the Code?? ?? ?????Purple Flower? ????? ?????? ???Rating: 4.3 (723 Ratings)??24 Grabs Today. 97865 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Totally Vaycay!? ????? ?????? ???Rating: CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Tuesday, July 28, 2009

Udang Geragau.....eee.. yarkkk!

KERIAN 1: INDUSTRI GERAGAU

Selama 3 hari bermula 10-12 Julai 2009, aku berkesempatan mengiringi Ketua Jabatan ke lawatan penyelidikan ke Daerah Larut Matang dan Kerian, Perak. InsyaAllah bermula dengan entri pada hari ini, aku akan menyelitkan apa yang menarik di daerah tersebut. Mana yang baik ambillah ia dijadikan contoh. Manakala yang tidak dijadikan ingatan sepanjang hidup.



Aku pasti, bila ditanya tentang udang geragau. Pasti kalian rasa teruja dengan rasanya. Udang geragau ini apabila dimasak dengan nasi goreng memang menyelerakan. Itu belum lagi di tambah dalam masakan-masakan lain dan ada sesetengah mereka menjadikannya bahan utama utama untuk resipi sambal dan kuah bagi mee.



Aku terjumpa secara tidak sengaja industri ini ketika hari terakhir selepas tiba di jeti Kuala Gula, Kerian semalam. Aku lihat masyarakat Cina di sini yang merupakan nelayan kebanyakannya, menjadikan udang geragau sebagai hasil pendapatan mereka. Aku agak terkejut dengan penemuan ini. Lihat sajalah udang yang dijemur itu hanya diletakkan di atas kanvas di atas tanah. Selalunya bagi mereka yang arif, penjemuran seperti ini dibuat di atas pangkin khas.



Udang geragau yang basah dijemur. Kemudian pekerja Indonesia membalik-balikkan udang itu supaya ia cepat kering. Apa yang tidak sepatutnya berlaku ialah, pakaian pekerja berkenaan.



Lihatlah mereka hanya berpakaian seluar pendek sahaja. Rambut dan peluh bila-bila masa sahaja boleh tercampur sekali dengan geragau tersebut.



Lihat juga kasut yang mereka pakai. Kasut itulah juga digunakan untuk memijak tanah di luar kanvas. Sedap bukan udang geragau yang kita makan?



Ini pula penemuan yang lebih mengejutkan! Tiba-tiba aku ternampak dua ekor anjing berkeliaran di kawasan jemuran tersebut.



Anjing-anjing tersebut dengan selamba melalui kawasan kanvas jemuran. Manakala pekerja industri itu hanya membiarkan anjing-anjing itu tanpa dihalau.



Lihatlah betapa enaknya geragau yang bakal tiba di rumah kita dikongsi bersama dengan anjing-anjing ini. Malah dapat dilihat anjing-anjing berkenaan memijak geragau yang sedang dijemur tersebut.



Aku semakin teruja melihat gelagat anjing-anjing tersebut dan terus menghalakan D60 untuk meneruskan kerja-kerja mengambil gambar. Dan…..



Gambar di atas menjadi finale kepada industri geragau yang aku lihat! Lihatlah kelibat sang anjing di kiri gambar yang sengaja kencing hanya beberapa sentimeter sahaja dari kanvas jemuran! Astagfirullah! Jadi kalian, masih mahu makan udang geragau lagi? Entah mengapa aku geleng kepala. Dalam keadaan kita gegak gempita dengan isu makanan halal di Malaysia, kita masih terlupa melihat perkara syubhah seperti ini. Aduhai!

P/S : aku dpt ni dr emel aku.......so, aku kopipes je kat sini....lg pon aku tgh takde idea...


draw

-Dak Aspa-

Nota Dak Aspa : Geli sunggoh tgk keadaan spt gambar2 di atas.....

14 pengkritik terhebat:

arapink said...

aspa...aku nak cilok idea ko leh tak?

copy & paste dr email2 yg haku dapat bila idea ditanah gersang...

kekeke

Sheila@CC said...

pa.. udang geragau tu camana? agaknye aku ni xpernah tgk ke slum ni.. Konfius!!! hihi

Sheila@CC said...

hihi.. copy jer ara

Tijah said...

aiyooo! haruskah mak buang stok kat esbok tuh?

Aspalela said...

ARA~ Aku mmg wat camtu salu...keh3!
dialu2 kan ara wey! bang pulis tak tahan ko punyerr...

CC~ kecik2 je udgnye...peh2 dikeringkan..bese wat rencah mskkan..

KAK TIJAH~ Kak, eden pon ado stok2 nie..guano nih??..

mamarempit said...

pa...mama tk dpt tgk gambonye....ko ade 4wed kt mama tk emel tu????

dh betaun tk beli udang ni...
pas ni...pike 20x nk beli udang gragau...udang kering & ikan bilis also.....igt sume tu melayu ke yg bikin?????
Lu pike la ramai²...jgn pike sndiri²...muahahaha

sue @ ela said...

aspa.mn gambo nye......xnmpk pn

cutecida said...

mmg xnampak le gambonye huhuhuhu..tp den mmg jrang beli & makan udang ni..sbb byk batu kui3

Aspalela said...

MAMA - SMAI - KAKCUTE ~

Aspa 4wd kan emel nyer...
smlm publish, nmpk gmbo2..
arini lesap pulak..
ish! ade jembalang ke yg jaga rumah aku nie???

Noraliza Ramly said...

Udang kecik2 tu ke? Takde picture kelihatan di situ. ehehe

s@yangh@sni said...

aku tak makan udang geragau kering...

tapi kalau jumpa yang fresh aku suka wat cucur..

ungkep said...

mana gambo nya aspa oiiiiii. ko dgn aku serupa je. kekadang x de gambo. hehehe.
aku suka makan udang geragau segor. buat cekodok sodap. klu musim dia. kat melaka byk . ari tu aku baru beli sekilo. lumayan gak.

Aspalela said...

OKLIZ kawanku>> Gambar dah kena GAM.. dilarang tunjuk gambo... hehhe

YUS>> pergghh..aku dah imejin ni..sedapppnyerr....

BOS>> lama aku tak ber'gaduh' dgn ko..rindu betolll..

sedap ekk cekodok udang geragau. perghhh! kat BP blom ade nmpk ar, blm musim kot...aku nak carik ar geragau esok..

~PakKaramu~ said...

Terima kasih mengikuti blog saya